Появою на ринку нових компаній, продуктів, рішень сьогодні вже нікого не здивувати. Технічний прогрес крокує світом семимильними кроками і для того, аби відповідати сучасності, виробники сільськогосподарської техніки постійно вдосконалюють свої машини, випускають нові продукти, покращують їхню якість та надійність. Це постійний процес, якому ми не можемо завадити.
Довіру та визнання споживачів завоювати не так просто. Сільське господарство, а особливо вартісні технічні засоби — не виняток. Кожен керівник має сталі переконання щодо вибору інструментів для роботи, які було сформована на основі їхнього багаторічного досвіду. Але враховуючи ситуацію на ринку, приходить час змінювати ці переконання та підходи до життя в цілому.
ПП «Росава Агро» — відносно невелике, але прогресивне господарство, обробляє близько 1200 га на півдні Київщини. Основний напрям діяльності — рослинництво, хоча тут мають і невеликий комплекс із відгодівлі свиней.
«Ми дотримуємось сталої сівозміни, основою якої є шість культур, а саме озима пшениця, ячмінь, ріпак, кукурудза, соя та соняшник. Адже широкий набір культур — це мінімізація ризиків від впливу погодних факторів та цінових коливань на вирощену продукцію. Я взагалі не розумію людей, які “кидаються у крайнощі”, і своїми ж діями призводять до обвалу цін на ту чи іншу продукцію. Наприклад, цього року багато знайомих фермерів кинулись вирощувати цукрові буряки. Адже минулого року ця культура показала одні з найкращих показників рентабельності. Але в той же час цукрові гіганти з переробки, що працюють у нашому регіоні, скорочують площі під посівами буряків. Адже Україна має значні запаси цукру.
Багато хто робить цього року ставку на сою. Але боюсь, що через завзятість українських фермерів цей ринок також «положать». Відносно стабільними із року в рік є соняшник та ріпак, які ми навчилися переробляти і маємо напрацьовані ринки для збуту продукції.
На мою думку, цього року користуватиметься попитом кукурудза. Адже через високу собівартість вирощування, сушіння, поширення діабротики багато хто скоротив площі під нею», — ділиться власними думками Олександр Бойко, виконавчий директор ПП «Росава Агро».
У господарстві працюють за традиційною технологією обробітку ґрунту, що разом із збалансованою із року в рік сівозміною дає змогу отримувати стабільно високі врожаї. Так середня врожайність пшениці становить близько 85 ц/га, соняшнику — 45, ріпаку — 47, кукурудзи — 100, а сої — 35 ц/га.
Для вчасного виконання технологічних операцій, пов’язаних із обробітком ґрунту та доглядом за посівами, господарство має мінімально необхідний набір техніки переважно закордонного виробництва.
«Вітчизняні компанії мають хороші задумки щодо причіпного обладнання, але їхнє виконання та надійність бажають кращого. Про трактори та комбайни взагалі нічого сказати — їх у нас просто немає, тому й змушені користуватися іноземними машинами», — говорить керівник.
До недавнього часу основою тракторного парку господарства були трактори John Deere. На допоміжних роботах використовують МТЗ. Хоча останніми роками пан Олександр віддає перевагу тракторам CLAAS. «Під час формування машинно-тракторного парку ми дотримувалися сталого переконання, що трактори — це John Deere, комбайни — CLAAS, а плуги LEMKEN. Дякувати Богу, ми мали можливості працювати на цій техніці, але ситуація на ринку, так само як і якість техніки, з роками змінюється. І наразі ціни на американські трактори — космічно високі чого, буду відвертим, не скажеш про їхню надійність і функціональність. Щодо надійності хочу пояснити, що це проблема не лише сільгосптехніки американського бренду, а й усієї сучасної техніки, незважаючи на сфери її використання (побутові прилади, авто тощо). Сьогодні з метою зниження собівартості продукції виробники використовують більшу кількість пластику, нових (і не завжди кращих) сплавів металу, зменшуючи його товщину, наприклад, у кузовних деталях авто тощо. Це наше життя і наразі дорожче — не завжди краще.
Тому виходячи з цих реалій ми змушені балансувати у площинах якості, надійності, функціональності та ціни. Адже нині господарчі витрати виросли мінімум на 70 % порівняно із довоєнним періодом, а ціни на сільськогосподарську продукцію впали вдвічі. Це не складно порахувати, наприклад, до війни вартість тонни пшениці була 8 тис. грн, а долар 26 грн. Наразі ж її вартість становить 6 тис., а вартість долару 39 грн», — наголошує керівник.
Також пан Олександр зазначає, що на початку появи тракторів CLAAS на вітчизняному ринку їхня репутацію була доволі сумнівною. Практичного досвіду їхньої експлуатації також було мінімум. Сьогодні ж ситуація кардинально змінилася, компанія пропонує не просто якісні трактори, які за надійністю не поступаються «американцям», — за кращих характеристик та комфорту експлуатації вони мають ще й нижчу ціну. До того ж, випробувані українськими аграріями. «Перед тим, як придбати AXION 950, ми відвідали декілька господарств, поспілкувалися із керівниками та операторами.
І що найцікавіше — їхати далеко не довелося. Поруч із нами працює багато цих машин, а відгуки щодо експлуатації лише позитивні», — говорить керівник.
Наразі в господарстві працює два трактори CLAAS — AXION 950 та ARION 640. 950-тий повністю закриває операції, пов’язані з обробітком ґрунту: лущення стерні, оранка, культивація, боронування, передпосівна підготовка — все це на «плечах» цієї машини. Раніше його також використовували і для висівання зернових культур, агрегатуючи з багатофункціональним посівним комплексом із шириною захвату шість метрів. Та останніми роками в господарстві повністю відмовилися від цього посівного комплексу як недоцільного, вартісного і малоефективного знаряддя.
Компанія «Агротехсоюз» уже понад 26 років працює на ринку України і пропонує вітчизняним аграріям широку лінійку спеціалізованої сільськогосподарської техніки від провідних світових виробників. Наразі компанія має представництва у Харківській, Сумській, Чернігівській, Київській та Одеській областях. Слід зауважити, що наразі компанія ATS є офіційним авторизованим дилером компанії CLAAS у Чернігівській, Сумській, Харківській та Київській областях.
«Свого часу ми відали данину моді і придбали посівний комплекс. Але практика показала, що, незалежно від того яким би якісним і технологічним не був цей агрегат, під нього все рівно слід готувати ґрунт. Тому більшість його переваг зводиться нанівець. Тобто виходить, що ми вкладаємо високі інвестиції в обладнання, у великі трактори для агрегатування, а на «виході» прибутки мінімальні або їх зовсім не отримуємо. В наших умовах звичайна, проста механічна сівалка із аналогічною шириною захвату є кращим, дешевшим рішенням, і до того ж, агрегатується із дешевшим трактором», — наголошує керівник.
Звісно, за такого навантаження AXION 950 працює практично на межі своїх можливостей, але керівник господарства впевнений, що трактор із цим впорається і не підведе. «Практично за півтора року експлуатації наробіток нашого AXION 950 становить 1250 мото-годин, що свідчить про велике навантаження на машину. Ідеально б було мати потужніший трактор, але слід розуміти, що його придбання вимагатиме додаткових чималих інвестицій у причіпне обладнання, що на сьогодні непосильно та доволі ризиковано», — говорить керівник.
«За рахунок автоматичної КПП CMATIC, яка обирає відповідну швидкість роботи залежно від навантаження на двигун, AXION 950 набагато простіший в експлуатації порівняно з іншим трактором аналогічної потужності, на якому я раніше працював.
Система керування двигуном та трансмісією завжди тримає оберти колінчастого валу двигуна в оптимальному діапазоні (1350–1750 об/хв. — Прим. ред.), що унеможливлює перевантаження двигуна та трансмісії.
Перед початком слід встановити лише бажану робочу швидкість і трактор, де це можливо, буде її тримати сам, а у разі зміни умов, наприклад рух під гору, зменшить її.
Твоя справа керувати і спостерігати за роботою причіпного обладнання», — говорить Володимир Пашкевич, оператор трактора.
Щодо витрати пального, то півторарічний досвід експлуатації ПП «Росава Агро» показує, що незалежно від виду виконуваних робіт AXION 950 споживає на 10–15 % менше пального, ніж його попередник. «Все залежить від стану ґрунтів та пробуксовки коліс, але цей показник ніколи не був нижче 10 %.
Спеціалісти компанії «Агротехсоюз», де ми придбали трактор, говорять, що, завдяки підбору тиску в шинах, цей показник можна збільшити ще на 2–5 %. Адже трактор оснащено шинами Michelin із можливістю працювати при низькому тиску. Але слід розуміти, що під час такої роботи шини зазнають підвищеного навантаження і через один невірний рух оператора шину можна безповоротно пошкодити. А її вартість на сьогодні стартує від 200 тис грн.
Тому ми дотримуємось золотої середини, коли у безпосередньому контакті з ґрунтом постійно перебуває три ґрунтозацепи. За такої умови шини “ходять” значно довше». — говорить керівник.
CMATIC — єдина автоматична трансмісія на ринку, в якій на швидкостях від 0 до 12 км/год (а це діапазон виконання більшості сільськогосподарських робіт) 100 % потужності двигуна передається механічно, що є однією з найсильніших сторін тракторів AXION 900-ї серії.
Із компанією «Агротехсоюз» господарство працює понад 10 років. Практично всі нові придбання здійснено через її дилерську мережу. Більшість техніки, а це ґрунтообробна, посівна, зернозбиральна, трактори обслуговують її спеціалісти. «Наразі боротьба на ринку між постачальниками техніки та сервісними компаніями доволі висока. І це дуже добре, адже конкурентне середовище сприяє підвищенню якості надаваних послуг та швидкості реакції на наші запити.
В цьому плані працювати набагато простіше. «Агротехсоюз» має сильне представництво у нашому регіоні. Всі питання вирішують досить оперативно. До речі, це також не в останню чергу вплинуло на вибір тракторів CLAAS. Завдяки близькості до бази дилера та європейського виробництва тракторів, гарантії отримання тієї чи іншої деталі, послуги вчасно набагато більші», — підсумовує пан Олександр.
А. Сухина [email protected]
Джерело: propozitsiya.com