Аналіз зміни вартості біржових молочних товарів показує їхнє різке здешевлення від початку осіннього періоду. Така тенденція помітна у всіх значущих районах — ЄС, США, Океанії.
Про це інформують експерти Союзу молочних підприємств України (СМПУ).
«Учасники українського ринку молока та молоковмісних виробів мають враховувати поточні глобальні тренди. Насамперед, необхідно звернути увагу на сигнали ринку ЄС, де з кінця літа активно знижуються ціни на масло, порошкове молоко, а з початку жовтня — і на сири. Перелічені молочні продукти — це головні позиції українського експорту, доля яких у загальному обсязі експорту молочних продуктів у вересні досягла 80%», — акцентує увагу очільник експертно-аналітичної служби СМПУ Леонід Тулуш.
Специфіка діяльності молочного ринку — в тому числі й українського — передбачає наявність суттєвих обсягів експорту (у країнах із розвинутою молочною сферою частка експорту перевищує третину сумарного обсягу виготовлення молочних продуктів). Якщо зараз не буде можливості вивозити з України до 20% обсягів молокопереробки, зазначена продукція відправиться на зберігання. Проте даний процес не може тривати довго, оскільки передбачає «заморожування» капіталу молокопереробних підприємств та послаблення їхньої фінансової стабільності, роз’яснює спеціаліст.
Якщо й після цього не утворяться умови для функціонування належної економіки молокопереробки, молочні переробні підприємства будуть, як мінімум, скорочувати обсяги закупівлі сировини, що є неприйнятним як для самих заводів (можлива втрата сировинної бази), так і в першу чергу для виробників молока, зазначають в СМПУ.
Присутня загроза, що вже найближчим часом або торговельні мережі почнуть імпортувати значні обсяги фасованого масла за «привабливими» європейськими цінами, або окремі виробники будуть змушені для задоволення власних потреб у молочному жирі завезти сировину (масло-моноліт) з-за кордону, і наявність 7% ввізного мита не стане для цього значною перешкодою.
«Якщо внутрішній ринок проігнорує світові та європейські сигнали, то українська молочна продукція може стати неконкурентоспроможною. При цьому йдеться не тільки про експортні позиції — сухе молоко, масло, молочний жир, сири, сироватку, казеїн. Адже у вересні масло/молочні жири, сухе молоко (СЗМ) в Європу й так не експортувалися — як через вичерпання квот, так і внаслідок зміни цінової ситуації. Сьогодні важливе завдання — не втратити звичні ринки реалізації, які напрацьовувались роками, зокрема, через географічне розміщення України та смакові переваги країн колишнього СРСР», — підкреслив Леонід Тулуш.
Він зазначив, що на кінець вересня рівень ціни вже не відповідає ринковим реаліям. Адже у серпні вартість сирого молока в Україні — переведена в євро за курсом НБУ та за європейським базисом постачання — була більшою за 0,42 євро/кг, а у вересні наблизилась до 0,43 євро/кг. У той же час, у червні – липні відповідна ціна не перевищувала 0,40 євро/кг.
«За нашими підрахунками, для підтримки конкурентоспроможності українських молочних продуктів рівень ціни у IV кварталі не повинен бути вищим за рівень цін червня – липня поточного року», — підсумував Леонід Тулуш.
Источник: www.agroportal.ua