Вадим Кричковський, директор ТОВ «Organic-D»
Враховуючи нинішню кон’юктуру ринку в агросекторі, впевненість в тому, що овочівництво – це високомаржинальний бізнес, відчутно зменшується. Минулий сезон показав, що ринок овочів перенаситився, ціни на моркву та цибулю суттєво впали. Серед овочів борщового набору лише буряк поки що тримає ціну, — зазначає Вадим Кричковський, директор ТОВ «Organic-D».
Початок повномасштабної війни та втрата південних областей, переїзд фахівців з овочівництва в західні регіони, недовиробництво овочів суттєво вплинули на ринкові ціни в 2022 році. Херсонська, Дніпропетровська та Запорізька області, які раніше виробляли понад 35% овочів у промислових масштабах, опинилися або частково окуповані або у безпосередній близькості до зони бойових дій.
Натомість в центральних і західних областях з’явилися аграрні компанії, які вдалися до експериментів та почали вирощувати нові для себе або для їхніх регіонів овочеві культури – кавуни, дині, перці тощо. Так деякі сільськогосподарські виробники заходу України почали вирощувати баштанні культури. В одному з фермерський господарств Мукачівської громади минулого року зібрали 50 тонн кавунів з 1 га.
Високі ціни на овочі у 2022 році залучили багато виробників в сезоні 2023 року. Спостерігалось зростання практично за всіма культурами порівняно з попереднім роком, за винятком томатів захищеного ґрунту.
Високі ціни на овочі сприяли тому, що багато аграрних підприємств спрямували свою увагу в планове вирощування цих культур. Масове перевиробництво овочевої продукції, що суттєво зменшило ціни на продукцію, досі відчувається на ринку овочів. До прикладу, практично на кінець сезону ціна на моркву виявилась нижча собівартості вирощування, зазначив Вадим Кричковський під час тематичного онлайн-мітапу Агро Інноваційного Клубу AGGEK. Варто зазначити, що попит на овочі нині зменшився, адже у зв’язку з війною значна частина населення вимушено виїхала з країни.
Найближчий сезон буде роком вирівнювання цін та попиту, адже багато аграріїв, хто розпочав цей бізнес або зменшать площі, або зовсім залишать цю справу – зазначає Вадим Кричковський. «Немає жодних підстав вважати, що прибуток буде як в 2022 році. Надалі ми спостерігатимемо стабілізацію ринку і роботу в певному коридорі маржинальності».
Бізнес-плани на овочівництво
«Те, що я спостерігаю протягом цього сезону – свідчення того, що багато хто прийшов в овочівництво, не маючи великого досвіду в цій галузі, не підрахувавши всі витрати на вирощування овочів. Якість продукції досить на низькому рівні, що теж впливає на зниження цін на ринку» – каже Вадим Кричковський.
Часто деякі початківці не прораховують всі ризики та нюанси при вирощуванні овочів, зазначає аграрій. Овочівництво – це живий організм, 56 операцій на сезон в середньому на кожній з культур Деякі підприємства навіть не мають досвідчених агрономів з овочівництва, який суттєво може покращити виробничі процеси. «У нас в компанії все рахує агроном, який в сезон буквально живе на полі, слідкуючи за розвитком культур, вчасним внесенням добрива в крапельну стрічку, ззр тощо. Коли готові технологічні карти, ми аналізуємо ринкові ціни, прораховуємо витрати і таким чином розуміємо яка буде планова собівартість. Ми додаємо в рахунок витрати на збирання, перевезення та зберігання продукції. Всі ці аспекти потім показують, що собівартість вирощування овочевої продукції вже становитиме не 4,50 грн, а 8–9 грн. Якщо собівартість вирощування овочів 8 грн, а ціна продукції на ринку 6 грн, підприємство, зрозуміло, матиме прямий збиток.» — каже Вадим Кричковський.
Скільки треба вкласти коштів у вирощування овочів
Якщо взяти цибулю, загальнотехнологічна карта витрат для цього овочу – посів, вирощування та збір – становить 340–350 тис. грн на га. Вирощування моркви обійдеться в 330–340 тис грн на 1 га, буряка в межах 250–280 тис. грн на га, якщо враховувати типові умови вирощування на зрошенні з нормальною врожайністю не менше 60–80 т. Зберігання складає окрему частину витрат, адже все залежить від ряду чинників: видів овочів, приміщення для зберігання, термінів зберігання, кількості задіяних енергоресурсів.
Зберігати чи продавати овочі?
Тут відіграє роль стратегія компанії та її спроможність забезпечити безперебійне постачання овочів на ринки збуду. Маючи постійного покупця, який буде закуповувати овочі протягом року, підприємство забезпечить собі стабільний дохід. Жоден супермаркет не погодиться на постачання продукції протягом кількох місяців.
«Восени багато господарств, які нині вирощують овочі, будуть намагатись їх продати. Тому спостерігатиметься падіння цін через перенасичення ринку. Не варто забувати, що існує загроза відключення електроенергії, зберігати овочі на генераторах буде дороговартісна процедура, зважаючи на те, що дизельне паливо поступово росте в ціні. Цей бізнес може врятувати тільки те, що рано чи пізно ціни стабілізуються, треба просто витримати складний період» – розповідає Вадим Кричковський.
Переробка овочів — вигідно?
Переробка в країні існує – заморожування, я бачив навіть кілька проектів в Україні, які зараз намагаються це все консолідувати в якусь одну модель. Насправді, я рахував фінансову модель по заводу з заморожування продукції, але сьогодні економіки в цьому підприємстві немає. Інвестиції доволі відчутні, а ціни на заморожену продукції невисокі.
Хоча в країні працюють заводи з заморожування овочевої продукції, проте вони не чисельні, а ціни на заморожену продукцію досі не високі. Краща ситуація щодо овочевих концентратів. В Україні є кілька підприємств, які можуть переробляти овочеву продукцію.
Проте тут теж є кілька нюансів: морква потребує очищення перед відправкою на переробку, яку має забезпечити постачальник, адже завод не бере на себе цю функцію очищення овочів. Те саме стосується і цибулі. Переробному заводу потрібна продукція вищої якості порівняно з ринковою, розповідає аграрій. Переробні заводи дуже прискіпливі до якості продукції, по кожній партії роблять заміри і дивляться на кількість відходів, чи не має продукція суттєвих пошкоджень, гнилі тощо. Якщо продукція має відхилення від потрібних вимог на 4–5 %, то вантажівка з овочами повертається виробнику. «Хто вважає, що може здати на переробний завод неліквідну продукцію, дуже помиляється.
Переробні заводи готові платити дорожче, але брати ту продукцію, яка максимально якісна і даватиме мінімум відходів під час переробки. Якість – це первинний чинник, який впливає на роботу із переробними заводами» – розповідає Вадим Кричковський.
Яким буде новий овочевий сезон?
За словами аграрія, нового сезону морква і цибуля знову не дадуть заробити, пощастить якщо ціна на овочі зупиниться на рівні попереднього сезону. Овочевий бізнес з маржинальністю 25 % буде орієнтовно в 2025 році. «В Україні немає чіткої статистики, скільки овочів вирощують підприємства. Тому кожні 3-4 роки на овочевому ринку відбуваються коливання – каже Вадим Кричковський . Тільки ціна доходить до нормального консенсусу, аграрії починають сіяти овочі, коли ціна провалюється – перестають вирощувати. Коли стабілізується ринок – невідомо. На посів гектару пшениці умовно потрібно вкласти 30 тисяч гривень, а на гектар овочів – 350 тисяч гривень тільки в полі, не враховуючи затрати на збирання та зберігання. Якщо аграрій просто хоче заробити на овочах, то нічого не вийде з цього. Овочевий бізнес – системний, потрібно мінімум 5 років працювати щоб побачити відчутний результат, за один сезон досягти успіху майже неможливо».
Юлія Наружна, [email protected]
Джерело: propozitsiya.com