Заготівля кормів — це складний, багатосторонній процес, який вимагає високої відповідальності залученого персоналу та надійної техніки. Адже якість корму насамперед залежить саме від збирання кормових культур у відповідні фази розвитку, коли збирана культура має оптимальне співвідношення між поживною цінністю та найбільшою врожайністю.
Також не слід забувати й про погодні умови, що можуть досить суттєво вплинути на якість корму, особливо у разі заготівлі злакового чи бобового сінажу. Тому саме час є вузьким місцем у заготівлі кормів і права на помилку під час «зелених жнив» просто немає.
Вже понад півстоліття кормозбиральні комбайни JAGUAR від компанії CLAAS є світовим еталоном самохідної техніки для заготівлі кормів. Наразі в Україні представлено дві лінійки кормозбиральних комбайнів, до яких входять 10 моделей із потужністю двигунів від 354 до 925 к. с., що дає змогу задовольнити потреби різних господарств чи обслуговуючих компаній.
JAGUAR — законодавець мод серед самохідних кормозбиральних комбайнів
Перший самохідний кормозбиральний комбайн JAGUAR 60 SF було випущено у 1973 році. Комбайн було оснащено дворядною жниваркою для збирання кукурудзи. Потужність двигуна становила лише 120 к. с. і це була гідна відповідь конструкторів компанії на зростаючий попит фермерів щодо збільшення потреб у продуктивності заготівлі кукурудзяного силосу, як основного і дешевого корму для ВРХ. В перший рік появи на ринку компанія отримала замовлення і виготовила 33 комбайна, а за три наступні — ще близько 470 (!) машин, досягши показника в 500 машин за чотири роки, що свідчить про його затребуваність на ринку.
Сучасні кормозбиральні комбайни JAGUAR з моменту виведення на ринок набували таких характеристик, завдяки яким вони залишаються й сьогодні високотехнологічними продуктивними та економічними машинами, які задають тренд розвитку подібної техніки.
Першочергово слід сказати про двигун, зокрема його розміщення. Починаючи із 1994 року конструктори CLAAS зробили революцію щодо цього, встановивши двигун упоперек комбайну. Це геніальне і водночас просте рішення дало змогу конструкторам реалізувати невибагливу система прямого приводу робочих органів. Також поперечне розташування двигуна дало змогу оптимізувати систему охолодження двигуна та полегшити доступ для його обслуговування. Наразі всі виробники самохідних кормозбиральних комбайн використовують це рішення у своїх машинах.
Будучи першопрохідцями з виробництва самохідних кормозбиральних комбайнів, фахівці компанії CLAAS втілили в JAGUAR і відшліфували до ідеалу рішення для отримання якісного та дешевого корму, зокрема: cистеми автоматичного підтримання оптимальної швидкості CRUISE PILOT, паралельного кермування, AUTO PILOT, CAM PILOT і GPS PILOT; системи вимірювання врожайності QUANTIMETER та визначення якості кормів у потоці за допомогою датчика NIR, які є важливими елементами документування даних для подальшого прийняття управлінських рішень.
СТОВ «Інтер» з Чернігівської області — прогресивне інноваційне сільськогосподарське підприємство, яке займається не лише рослинництвом, а й має тваринництво, зокрема утримує ВРХ.
Щороку під вирощування кормових культур — багаторічних трав та кукурудзи на силос — відводиться близько 2 тис. га з 30 тис., які обробляє підприємство.
«Наразі в нашому господарстві працюють чотири кормозбиральні комбайни, з яких три — від компанії CLAAS. Парк кормозбиральних комбайнів CLAAS представлено двома машинами, JAGUAR 850 та найновішим JAGUAR 870. Як бачите, парк техніки, як для такої площі, доволі солідний. І це не просто забаганка — для нас дуже важлива потрібна кількість якісних кормів і забезпечити це без належної швидкості збирання у відповідні фази росту та розвитку кормових культур досить складно. Саме тому і маємо такий набір потужних кормозбиральних машин.
JAGUAR 870 є найновішим та найпотужнішим кормозбиральним комбайном нашого господарства, але говорити про його максимальні можливості наразі доволі складно, адже машина відверто недовантажена — за три роки експлуатації її наробіток становить лише одну тисячу мото-годин», — говорить головний інженер господарства Роман Скляренко.
Порівняно з наявними кормозбиральними комбайнами, 870-й, як найновіший представник, має низку цікавих опцій та систем.
Зокрема, пан Роман відмічає систему OPTI FILL (автоматизоване керування силосопроводом для кращого та точнішого заповнення кузовів), яка значно спрощу роботу оператора і дає змогу збільшити кількість перевезеного одним транспортним засобом корму.
«Також хочу відмітити наявність на нашій машині повного приводу та можливості пересування дорогами загального користування зі швидкістю до 40 км/год.
Звісно, це не гоночний болід для встановлення швидкісних рекордів, але часу на пересування між поля необхідно значно менше, що досить позитивно впливає на збільшення продуктивності в цілому.
Щодо повного приводу, то це незамінна річ, особливо під час збирання багаторічних трав на луках, — пробуксовування привідних коліс мінімальне або ж повністю відсутнє, що унеможливлює пошкодження трав’яного покриву і подальше випадання травостою.
Під час збирання кукурудзи, особливо у дощові роки, також менше проблем — прохідність комбайна значно покращується», — говорить Роман.
Високоякісне подрібнення — основа отримання поживного корму
Окрім прямої силової передачі потужності від двигуна до робочих органів, комбайни JAGUAR забезпечують унікальну прямолінійну траєкторію руху рослинної маси від живильного апарату до силосопроводу: жодних кутів, поворотів, зміни траєкторії. Також слід зазначити, що під час проходження травостою через робочі органи комбайну потік маси постійно прискорюється в міру проходження зон попереднього пресування, різання, подрібнення зерен/стебел рослин та прискорення. Адже всі ці системи є синхронізованими і мають єдину концепцію приводу. Як результат — висока продуктивність за відносно низької питомої витрати палива.
«Система подрібнення маси продумана до дрібниць. На нашому найновішому комбайні встановлено ножовий барабан V-CLASSIC із 28-ма ріжучими елементами та корнкрекер MULTI CROP CRACKER SHREDLAGE, які дають змогу заготовити корми, зокрема кукурудзяний силос, відмінної якості та структури. Звісно, мені, як інженеру, важко говорити про ці показники, однак наші зоотехніки позитивно вражені характеристиками отриманого на виході корму», — говорить Роман.
Всі кормозбиральні комбайни JAGUAR може бути оснащено трьома типами вальців системи MULTI CROP CRACKER (MCC):
MCC CLASSIC має вальці з пилкоподібними зубцями, які у стандартній комплектації обертаються з різницею в 30 %. Такий концепт відмінно себе зарекомендував під час заготівлі коротко подрібненої кукурудзи для біогазових установок або заготівлі силосу для корів молочних порід та відгодівлі бичків м’ясної породи. Ступінь обробки зерна можна підвищити за рахунок збільшення різниці частоти обертання вальців.
MCC MAX має дещо іншу форму вальців, які складаються з 30-ти кільцевих сегментів із пилкоподібними зубцями. Порядок розташування та спеціальна геометрія кільцевих сегментів забезпечують обробку рослинної маси не лише за рахунок розплющування та тертя, а й за допомогою додаткового подрібнення та розщеплювання. Це дає змогу інтенсивніше розривати зерна кукурудзи та розщеплювати листостеблову масу вздовж волокон.
Порівняно з традиційними корнкрекерами, MCC MAX має значно ширше застосування як щодо довжини подрібнення, так і вмісту сухої речовини. При цьому він забезпечує надзвичайно якісну механічну обробку рослинної маси. Результат його роботи може задовольнити найрізноманітніші вимоги без необхідності переобладнання машини
MCC SHREDLAGE® — технологія, яка зародилася в США і набуває усе більшої популярності, використовується під час заготівлі кукурудзяного силосу із довжиною подрібнення від 26 до 30 мм. Вальці з пилкоподібними зубцями та поздовжніми протинаправленими спіральними проточками обертаються з різницею у 50 %. Це дає змогу MCC SHREDLAGE® повністю розтирати кукурудзяні зерна, подрібнювати стрижні качанів без залишків і добре розщеплювати листостеблову масу вздовж волокон. Окрім цього, спіральна проточка сприяє ефективному відокремленню тканинних оболонок від стебел та зернин за рахунок поперечного перетирання. Водночас м’яка серцевина розділяється вздовж. Силос за технології SHREDLAGE® відмінно трамбується за рахунок того, що маса не пружинить і добре тримається купи.
Крім того, технологія SHREDLAGE дає змогу зменшити кількість неподрібнених зерен до 0,65 % від загальної кількості. Натомість, за використання інших технології цей показник становить 5,6 %.
До речі, 800-ту серію кормозбиральних комбайнів JAGUAR оснащено перевіреними часом та практикою двигунами Mercedes-Benz. Зокрема, на 870-тій моделі, яка працює в СТОВ «Інтер», встановлено двигун Mercedes-Benz 473 LA, максимальна потужність якого становить 544 к. с. (ECЕ R 120), і який відповідає нормам токсичності відпрацьованих газів Tier 4f. «Двигуни Mercedes — надійні та прості силові установки. За належного щоденного обслуговування, дотримання регламентів щодо заміни оливи з ними не має жодних проблем. Двигун на 870-му дещо відрізняється від тих, які встановлено на двох інших комбайнах. Адже його обладнано спеціальним баком для сечовини, яка використовується для зниження рівня токсичності відпрацьованих газів. Але жодних проблем із його експлуатацією немає — лише згідно регламенту контролюй рівень оливи, палива та сечовини. Він без проблем «їсть» наш дизель та видає заявлену потужність.
Також наш JAGUAR 870 має електронну систему керування потужністю двигуна DYNAMIC POWER, яка автоматично регулює потужності двигуна залежно від його навантаження, зокрема під час заготівлі трав та люцерни на сінаж з валків. За інформацією заводу, ця технологія дає змогу зекономити до 10 % пального, однак власних замірів ми не проводили.
Для мене, як головного інженера компанії, головним показником кормозбиральних машини є їхня безвідмовність у сезон та можливість швидкого налаштування під мінливі умови збирання. Загалом JAGUAR — це невибагливі та безвідмовні машини з високими показниками продуктивності та надійності. Якби було щось не так, то, напевно, парк кормозбиральних машини нашого господарства складався б із комбайнів інших виробників», — підсумовує Роман Скляренко.
А. Сухина
[email protected]
Джерело: propozitsiya.com